Open brief Pletterij stelt aan de kaak dat Cultuur en Vastgoed in Haarlem twee gescheiden werelden zijn.

Geplaatst op: 1 jun 2019 |

In een Open Brief van 30 mei geeft Arno Duivestein, directeur van de Pletterij aan dat volgens hem de gemeente Cultuur en Vastgoed in onze stad als gescheiden werelden beschouwt.

Lees hier de volledige tekst van de aan de gemeenteraad gerichte Open Brief

Cultuur en Vastgoed:  twee gescheiden werelden in Haarlem

Reactie op verslag bijeenkomst Egelantier in Haarlems Dagblad 29 mei.

Door Arno Duivestein,

Directeur Pletterij.

In het Haarlem Dagblad van woensdag 29 mei staat een verslag, van de hand van Jeannine Verhagen, van de informatiebijeenkomst over de verkoop van de Egelantier, die maandag jl plaats vond in het ABC Architectuurcentrum.

Volgens dit verslag gaf wethouder Jur Botter te kennen dat de Pletterij niet zou passen in het verkoopplan omdat de Pletterij 26 huurders heeft die moeten worden geherhuisvest.De berichten die tot nu toe naar buiten kwamen melden over 3.000 m2 aan vloeroppervlak die beschikbaar zullen komen voor een culturele bestemming. De Pletterij huisvest 18 organisaties. Het huidige pand, Lange Herenvest 122, beslaat ca 800 m2 bruto vloeroppervlak (inclusief verkeersruimtes, sanitair, opslag etc). De Pletterij zou dus bijna vier keer hierin passen.

De Pletterij komt, samen met de Nieuwe Vide, Wereldkeuken restaurant en Grafisch Atelier, op korte termijn met een plan voor een gezamenlijke huisvesting waarmee een nieuwe hotspot voor alternatieve kunst, cultuur, muziek en debat moet ontstaan. Wij zijn ervan overtuigd dat daarmee een concentratie van aanbod ontstaat voor hedendaagse, vernieuwende beeldende kunst, muziek, debat, documentaire etc met een uitstraling die het Haarlemse overstijgt. Een plek voor zowel de makers als de genieters van kunst en cultuur. Een plek waar je overdag naar toe kunt voor exposities en tentoonstellingen, waar je ’s avonds heen gaat voor concerten, documentaires, waar je gaat lunchen, een borrel haalt of gaat eten in het Wereldkeuken restaurant etc. De ruimtebehoefte voor een dergelijk centrum beslaat ca 2.500m2. Dit zou dus moeten passen in de 3.000m2 waarvan tot toe sprake is.

Wij zijn er ook van overtuigd dat Haarlem behoefte heeft en beter wordt van een dergelijke plek. Haarlem dreigt steeds meer te vertrutten, een mono-culturele enclave te worden van welgestelden met op deze groep afgestelde cultuur en vermaak. Dat dit op steeds meer verzet stuit bleek bijvoorbeeld gisteravond, dinsdag 28 mei, tijdens een bijeenkomst in de Pletterij over een te benoemen ‘Nachtburgemeester’ van Haarlem. Uit de reacties van de talrijke aanwezigen, vertegenwoordigers van horeca, clubs, podia, organisatoren en bezoekers, bleek dat Haarlem steeds minder interessant wordt gevonden door jongeren en geïnteresseerden van alternatieve cultuur en uitgaan. De stad ‘vertrut, wordt mono- cultureel en saai’ (letterlijke citaten).

De gemeente Haarlem lijkt de uitdagingen in de stad vaak niet in samenhang te zien. Dat was de onder meer de reden voor ABC, 37PK, Nieuwe Vide en de Pletterij om een debat te organiseren over de Nieuwe Groenmarkt. De plannen voor herinrichting van de gemeente en de plannen voor verkoop van de Padua- kerk door het parochiebestuur bleken volkomen langs elkaar heen te lopen. Terwijl iedere buitenstaander ziet dat deze 2 ontwikkelingen op elkaar van invloed zijn. Hetzelfde geldt voor het cultuurbeleid versus het vastgoedbeleid van de gemeente. Het is voor de buitenwacht al geruime tijd bekend dat vanuit de kleine culturele instellingen behoefte is aan een gezamenlijke locatie. Het Frans Halsmuseum zit met een groot probleem rond de Verweyhal aan de Grote Markt, waarvan de begane grond eigendom is van voetbalmakelaar Mino Raiola waardoor verbouw van de Verweyhal stagneert. Een alternatieve locatie is niet in zicht voor het museum. Op het moment dat groot vastgoed van de gemeente beschikbaar komt wordt dit niet gekoppeld aan deze behoeften op cultuurgebied. Zelfs als met de mond wordt beleden dat de te verkopen locatie voor een belangrijk deel een culturele bestemming zal krijgen.

Vastgoed en cultuur lijken in Haarlem daardoor twee gescheiden werelden die elkaar niet vinden en verrijken. Spijtig. De trots waarmee Haarlem zich ‘cultuurstad’ noemt is steeds meer gebaseerd op een verleden. Een visie voor de toekomst ontbreekt.

Arno Duivestein,

Directeur Pletterij.