Laden Evenementen
muziek | vrijdag 01 nov 20:30 - 22:30

1 november DUO MARK LOTZ / ALAN PURVES ONTMOET NELSON CASCAIS

Tickets

74 beschikbaar
01-11-19 Duo Lotz/Purves - standaard10,00

Vul alstublieft alle verplichte velden in

74 beschikbaar
01-11-19 Duo Lotz/Purves - vriend9,00

Vul alstublieft alle verplichte velden in

74 beschikbaar
01-11-19 Duo Lotz/Purves - H'lemPas7,50

Vul alstublieft alle verplichte velden in

74 beschikbaar
01-11-19 Duo Lotz/Purves - jongere <25jr7,50

Vul alstublieft alle verplichte velden in

DUO MARK LOTZ • FLUTES, FX  /  ALAN PURVES • PERCUSSION, TOYS
ONTMOET NELSON CASCAIS • BASS

EEN EMOTIONELE ACHTBAAN VOL FANTASIE

Na concerten op het Jazzfest Amsterdam of Freie Klänge Magdeburg zijn wij ontzettend trots deze (inter)nationale wereldtop van improvisatoren te mogen ontvangen. Het Duo/Lotz Purves ontving duizelingwekkende recensies op hun concerten en recente CD. Nu komen zij extra voor dit concert met wellicht de meeste opwindende solist uit Portugal met een buitengewone staat van dienst: Nelson Cascais.

Verwacht muziek van het moment in een uniek avontuur van nieuwe geluiden in gemorste oude en verwrongen nieuwe werelden. Spannend, onvoorspelbaar, tussen het stof van sterren en de kippenboerderij, tussen klassiek en slapstick, tussen droom en nachtmerrie vertellen deze twee sound architecten een bizar ‘aberwitzig’ verhaal.

Purves & Lotz balanceren continu op de rand van de vooravond van ontdekking en spelen met de emoties van het publiek. Ze geven het publiek een hint, verrassen met een ander en zijn verantwoordelijk zijn voor tranen en gelach. Samen met Nelson maken zij spontane nieuwe muziek die schittert van de verbeelding en vrij is van conventies.

 

DE PERS OVER DE CONCERTEN:

Offene Ohren (Germany)
“They tell an insane story.”

Jazznu (On Jazzfest Amsterdam)
“Created perhaps the most surprising performance of the day.”

WAZ (Germany)
“A royal pleasure as anything else by Mark Alban Lotz and Alan Gunga Purves, who made the jazz carousel spin.”

Freie Klänge
“Completely new listening experience and imagination. Mysterious gentle melodies… What can be heard, however, is an almost spiritual experience… “


DE PERS OVER DE CD

Passagio (NL)
„Hypnotiserend als Sirenen“

Diário do Alentejo (Portugal)
„Emotional kaleidoscope that transports us to distant geographies as well as to the secret world within us.“

Longplay (Poland)
„Alternative reality, created by music we have never known before.“

Jazznu (NL)
„Musici die lak hebben aan conventies zijn dun gezaaid. Nederland heeft er in elk geval twee: percussionist Alan Gunga Purves en fluitist Mark Alban Lotz.“


Nelson Cascais (bass)

Nelson wordt beschouwd als het nieuwe gezicht van de nieuwe Portugese Jazz. Een solist en componist met een opwindend geluid. Samenwerkingen met o.a. John Ellis, Maria Schneider, Aaron Goldberg, Perico Sambeat, Ricardo Toscano, Maria João, Rick Margitza, Libert Fortuny, André Fernandes, Jorge Reis, Ivan Padduart, Antonio Faraó, Kari Ikonen, Jorge Pardo, Jarmo Savolainen, Stefanno D’Anna. Hij was Jazz-muzikant van het jaar 2001 door Jazz Portugal.

Nelson Cascais werd in 1973 in Lissabon geboren. Hij studeerde aan de School of Jazz Hot Clube de Portugal en het Nationaal Conservatorium van Lissabon. In 1994 vertegenwoordigde HCP als finalist in de loop van de jazz Portugal op de jaarlijkse bijeenkomst van IASJ in New York.
In 1995 begint een actieve carrière als sideman, waardoor hij zijn schema kan vullen met samenwerkingen in studio- en live-optredens in Portugal en in het buitenland met enkele van de belangrijkste figuren van nationale en internationale jazz als John Ellis, Jerome Richardson, Maria Schneider, Aaron Goldberg, Benny Lackner, Rich Perry, Perico Sambeat, Ricardo Toscano, Bernardo Sassetti, Maria João, Stefano D ‘Anna, Rick Margitza, Llibert Fortuny, André Fernandes, Abe Rábade, Jorge Reis, Orquestra de Jazz de Matosinhos, Ivan Padduart, Antonio Faraó, Markku Ounaskari, Kari Ikonen, Jorge Pardo, Jarmo Savolainen, Stefanno D’Anna, Carlos Martins, Mario Laginha, onder andere.
In 2002 werd hij door de site www.jazzportugal.net uitgeroepen tot Jazz-muzikant van het jaar
Met vijf albuns onder zijn naam presenteert de meest recente “A Evolução da Forma” zijn eigen composities geschreven en uitgevoerd door een tienkoppig ensemble.
Nelson is docent aan het jazzdepartement in Escola Superior de Música de Lisboa.)

Alan Purves (percussie en verassende klank objecten)
De Schotse Alan Purves is een van de opmerkelijkste drummers van nu. Hij noemt zich “Squeakologist”, wat zoiets betekent als “piepoloog” of “knijpoloog”. Omgeven door een hele batterij badeendjes en andere knijpbeesten en muzikaal kinderspeelgoed doet hij ongelofelijke dingen tegelijk (fluiten in neusgaten en mond, piepbeesten onder de oksels en in de handen, en ondertussen drummend met de voeten) en creëert zo een absurd klankfestijn van een visuele aard. Zijn fantasie lijkt grenzeloos en zijn klanken zijn vaak simpelweg magisch. Niet voor niets maakt Alan ook muziek voor regisseur Werner Herzog met Ernst Reijseger en werkte o.a. met Valentin Clastrier en John Zorn.

Mark Alban Lotz (fluiten, fx)
“De grootmeester en ongekend fenomeen in de Nederlandse impro-scene” (aldus ‚Draai Om Je Oren’) reist voor concerten over de hele wereld. Zijn legendarische solo optredens zijn een meeslepende trip naar een zeer eigen universum van een visionair. Met adembenemende virtuositeit en fantasie creëert Lotz een verpletterende klank architectuur. Een jazz en avant-garde kunstenaar die ook de pure schoonheid in muziek kan omhelzen. Werkte o.a. met het Chris Potter tentet, Don Byron, Najma Akthar, Thomas Strønen, David Tronzo, Bob Ostertag, Miguel ‘Anga’ Diaz.

“Mark Alban Lotz is bringing sexy back into jazz”. All About Jazz (USA)

“Mark Alban Lotz – a German-Dutch genius and flute master”. WRUV, T. Basanta (USA)

“Pure Genius”. Flute Focus (UK)

“Sound architect of a different kind”! Jazz (Portugal)

“One of the most outstanding virtuosos on the flute”. Concerto Magazine (Austria)

“The word of the ‘new worlds of sound’ usually picked up in the context of contemporary music is quite worn out, but with Lotz it is entitled”. Neue Zeitschrift für Musik (Germany)