Laden Evenementen
muziek | maandag 13 dec 20:00 - 22:00

13 DEC ’21 – BASKLARINET FESTIJN 20/21, PERCUSSIEFF

Tickets

Onderstaand nummer bevat de tickets voor dit evenement in je winkelwagen. Klik op "Koop Tickets" om bestaande deelnemersinformatie aan te passen en de hoeveelheid tickets aan te passen.
13 DEC - BASKLARINET FESTIJN -standaard
10,00
12 beschikbaar
13 DEC - BASKLARINET FESTIJN -vriend
9,00
12 beschikbaar
13 DEC - BASKLARINET FESTIJN -HlemPas
7,50
12 beschikbaar
13 DEC - BASKLARINET FESTIJN -jongere <25jr
7,50
12 beschikbaar
13 DEC - BASKLARINET FESTIJN -livestream
5,00
250 beschikbaar

TESTEN VOOR TOEGANG
Voor dit evenement geldt momenteel dat er maximaal 45 bezoekers binnen kunnen. Reservering of ticket via de website is vereist, evenals tonen van vaccinatie app of negatieve testuitslag.

Basklarinet Festijn 20/21, thema percussie(ff)
Fie Schouten, Jelte Althuis (basklarinet),
Tatiana Koleva (percussie), Eva van de Poll (cello)

Programma:
Tap-blow-dance4 (2020) – Hanna Kulenty (kwartet)
Façade-Trio (1998) – Georges Aperghis (trio)
Leichte Überlappungen (2018) – Tobias Klein (bkl duo)
Connect Four (2020) – Evan Ziporyn (kwartet)

Teaser:
Tap-blow-dance4 (2020) – Hanna Kulenty https://youtu.be/-tchZ2kbtc8

Façade-Trio (1998) – Georges Aperghis (trio) staat op cd Nature (2020)
https://fieschoutenclarinets.bandcamp.com/track/fa-ade-trio-1998-georges-aperghis

Componist over onze opname:
“..c’est un grand plaisir de vous écouter la (Façade-Trio) jouer…”
een van de reviews, TheWholeNote (Canada) febr21 – Aperghis…stunning… sounds like a dialogue of mad twins..

Link naar artikel Peter Bruyn van 3 november 2020 als aankondiging voor het concert dat gepland stond 5 nov 2020 (vervolgens verplaatst naar 18 dec 20 en nu 13 dec 21!!) https://www.bassclarinet.nl/wp-content/uploads/2020/11/HaarlemsDagblad-PeterBruyn.png

Door Simon Burgers (componist) over twee werken:

Hanna Kulenty – Tap-Blow-Dance4 (2020)
De veel gelauwerde Pools-Nederlandse componiste Hanna Kulenty (1961) heeft een groot oeuvre op haar naam staan van uiteenlopende werken, waaronder opera’s, orkestwerken, kamermuziek en elektronisch werk.
Tap-Blow-Dance4 werd op verzoek van Fie Schouten geschreven voor het Nederlandse ‘Basklarinet Festijn’. Het heeft de originele bezetting van twee basklarinetten, vibrafoon en cello. Dit rauwe, koortsachtige stuk bestaat uit een enkel deel dat ruim twaalf minuten duurt. In een hoog marstempo jaagt de muziek voort, opgesloten in een rudimentaire muzikale ruimte waaruit ze niet lijkt te kunnen ontsnappen, ondanks haar verbeten en onstuimige gebaren die obsessief herhaald worden, inclusief het stampen met de voeten door de musici. Maar meerdere keren komt de muziek als door een wonder terecht in andere sferen, waarin alleen plaats is voor zinderende lange noten, of voor een opstapeling van open kwinten dan wel een melancholische onderstroom van gebroken c-mineur akkoorden. Het is deze versmelting van verschillende sferen die het stuk een raadselachtige meerduidigheid geeft.

Evan Ziporyn – Connect 4 (2020)
Evan Ziporyn (1959) is een Amerikaanse componist die onder meer klarinet en basklarinet bespeelt. Voor deze instrumenten schreef hij een aantal stukken, die hij soms zelf uitvoert. Connect 4 componeerde hij voor het ensemble dat het werk op deze cd vastlegde. Het heeft dezelfde bezetting als Kulenty’s Tap-Blow-Dance4. Ziporyn heeft overigens aangegeven dat het stuk kan worden uitgevoerd in welke bezetting dan ook.
De partituur van Connect 4 heeft een wel heel bijzonder karakter. Er staat namelijk geen enkele noot in… alleen een aantal verbale instructies. Die zijn ook nog eens voor alle vier de uitvoerenden identiek. De eerste instructie luidt: “Kies een enkele noot (in een enkel register), speel deze wanneer je er klaar voor bent.” Na een tijdje met die ene noot en de stilte te hebben gespeeld, moeten de spelers een tweede noot toevoegen. Daarbij dient een connectie gelegd te worden met een noot van een andere uitvoerende. Vervolgens moet een derde, daarna een vierde noot worden toegevoegd. Dan wordt het proces in omgekeerde volgorde doorlopen. De spelers eindigen dus allen weer met één noot, die oplost in stilte.
Kortom, Connect 4 geeft de spelers veel vrijheden. Toch kun je het geen improvisatie noemen, daarvoor zijn de instructies te specifiek. Het is een stuk dat gaat over verbinding maken met elkaar en die weer loslaten. Alleen in opperste concentratie – aandachtig naar elkaar luisterend – kunnen de vier spelers, elk met hun vier noten, een ware connectie aangaan.