Laden Evenementen
Event | maandag 13 jun 20:00 - 22:00

13 JUN ’22 – MUZIEKPRAAT! PHILOMEEN LELIEVELDT IN GESPREK MET RUUD ROELOFSEN, BART VAN DONGEN EN FIE SCHOUTEN (& GRATIS LIVESTREAM)

Tickets

Onderstaand nummer bevat de tickets voor dit evenement in je winkelwagen. Klik op "Koop Tickets" om bestaande deelnemersinformatie aan te passen en de hoeveelheid tickets aan te passen.
13 JUN: Muziekpraat met Ph. Lelieveldt
3,00
57 beschikbaar

De meest onregelmatige serie bij de Pletterij met de meest buitengewone interviews over muziek.

PROGRAMMA

Uitvoering van Tera de Marez Oyens – Ambiversion (1983) 
N
i
euwe versie met improvisatie door Fie Schouten (basklarinet/contrabasklarinet) en Bart van Dongen (harmonium/Korg MS20) & soundtrack.
Philomeen Lelieveldt spreekt met Ruud Roelofsen, Bart van Dongen en Fie Schouten
Gesprek met thema: Wat is ‘nieuw’? Wat is het belang van een 2e, 3e, 4e uitvoering? Van vier kanten wordt het thema besproken: vanuit de kant van een musicoloog die ‘oudere’ nieuwe muziek archiveert en onderzoekt, vanuit de blik van een programmeur/curator en misschien het meest direct, de zichtswijzen van uitvoerders en componisten. Zoals Erik Voermans het in het Parool formuleerde in 2018: “veel mooie stukken zijn maar één keer gespeeld… als de componist pech heeft, klinkt het stuk tijdens de premiere nog verre van volmaakt… hoe kunnen die stukken ooit tot het ijzeren repertoire doordringen?” en Leah Broad zegt: “We have an obsession with firsts in classical music… “first”, they cannot be the “favourite” or the “familiar”…

Philomeen Lelieveldt
Als muziekhistoricus legt zij zich sinds 1992 toe op het vertellen van verhalen over de rol van componisten, musici en orkesten in het Nederlandse muziekleven. Sinds maart 2021 is Lelieveldt verbonden als conservator aan het Het Haags Gemeentearchief voor de collecties van het Nederlands Muziek Instituut. Dat is een musicologische bibliotheek en archiefcollectie met ruim 700 persoons- en werkarchieven van Nederlandse musici en componisten. Haar taak is om de archiefcollectie beter toegankelijk en zichtbaar te maken en goed te laten benutten door musici, historici, literatuurwetenschappers, familiehistorici die willen bijdragen aan het vertellen van verborgen verhalen uit de Nederlandse muziekcultuur. Over haar onderzoek naar de bijdragen van Nederlandse componisten en musici aan het hoorspel (zoals ook Tera de Marez Oyens), in de jaren veertig en vijftig, vertelt zij: Het hoorspel was de Netflix van de twintigste eeuw | NPO Radio 1

Ruud Roelofsen
Ruud is componist en percussionist, hij werkte met veel verschillende ensembles, houdt zich bezig met de acoustische klanken van instumenten maar ook hoe deze te combineren met electronische klanken.
Over zijn werk on itimacy VI “mozaïek” (2020) uit zijn serie on intimacy: “Dutch composer Ruud Roelofsen doesn’t deny his training as a percussionist and breaks his compositions down into their individual particles. His cycle on intimacy is inspired by a sensory sensation called autonomic sensory meridian response, which is like a pleasant tingling sensation that can induce a slight euphoria. The artist also achieves this by mixing in other sounds to the bass clarinet, cello and percussion, which he mixes from whispers or “crackles” on paper, for example. The result is indeed extremely emotional.” (Petr Slabý, Kulturni Magazin UNI, 2022).
 
Fie Schouten
Fie Schouten, geboren en nog altijd woonachtig in Amsterdam, is te horen in vele verschillende formaties op podia en festivals wereldwijd. Zij bespeelt alle klarinetten, met een voorliefde voor de lage instrumenten. Componisten schreven voor en werkten samen met Fie Schouten. Opnames maakte zij van werken van onder anderen Georges Aperghis, Unsuk Chin, Gérard Grisey, Jonathan Harvey, Toshio Hosokawa, Mauricio Kagel, Tobias Klein, Hanna Kulenty, Ton de Leeuw, Theo Loevendie, Enno Poppe, Kaija Saariaho, Karlheinz Stockhausen, Calliope Tsoupaki en Lotta Wennäkoski. Ruim 100 werken werden voor haar en haar ensembles gecomponeerd en uitgevoerd.

Naast zelf op het podium staan, organiseert zij met partners het terugkerend evenement Basklarinet Festijn (sinds 2014) en de concertreeks Nieuwe Noten Amsterdam (sinds 2016). Voor deze activiteiten ontving zij de 1e Nieuw Geneco Fair Practice Compositieopdracht Award voor haar impact op het Nederlandse muziekleven als inspirator en met aandacht voor de Fair Practice.

Bart van Dongen
Bart is musicus en componist, hij speelt veel verschillende soorten toetsinstrumenten, maakt zelf instrumenten. Dit varieert van een soloprogramma op het orgel, een piano met 72 verbindingen naar speakers die in bloempotten in een bamboe ‘kathedraal’ hangen tot een muziektheaterstuk i.s.m. Zuidelijk Toneel over het boerenleven, ook buiten uitgevoerd samen met amateur koren en fanfares. Tevens is hij artistiek leider van Paviljoen Ongehoorde Muziek in Eindhoven, kort: POM. De functie van POM is die van ontwikkelen en ontdekken. Musici/makers/componisten krijgen de gelegenheid geboden om nieuwe programma’s, ideeën, composities te ontwikkelen en uit te proberen. Het publiek krijgt de gelegenheid om onbekende muziek en musici te ontdekken. “POM heeft een podium maar is geen podium zeg ik altijd.”

LIVESTREAM
Je kunt onze livestreams gratis volgen via de homepage van de website, onze Facebook-pagina of ons Youtube-kanaal en na afloop zijn ze als podcast terug te zien op het YouTube-kanaal van de Pletterij.