Laden Evenementen
muziek | maandag 21 okt 20:30 - 22:30

21 oktober Katerina Tsiridou Rebetiko Trio

Tickets

75 beschikbaar
21-10-19 Katerina Tsiridou Rebetiko trio10,00

Vul alstublieft alle verplichte velden in

75 beschikbaar
21-10-19 Katerina Tsiridou Rebetiko trio - HaarlemPas7,50

Vul alstublieft alle verplichte velden in

75 beschikbaar
21-10-19 Katerina Tsiridou Rebetiko trio - Jonger dan 25 jr7,50

Vul alstublieft alle verplichte velden in

Katerinas Tsiridou’s muziek heeft veel invloeden uit de wereldmuziek. Zij experimenteert tijdens concerten en seminars van rebetiko en traditionele Griekse muziek met musici van over de hele wereld. Zo werkte ze samen met de bluesman Louisiana Red, Bob Brozmann, Jolly Jumper en Big Mo in projecten die blues verbonden met rebétika. Maar ook met de Zweedse rebetika-groep ‘The Meraklidhes’ en met de Griekse rapgroep IMISKOUMBRIA. Ze nam ook deel aan de documentaire over Roza Eskenazy “My sweet canary”.

De rebétika ontstond ergens eind 19e eeuw, maar brak pas begin 20e eeuw echt door. Rebétika is de Griekse stadsmuziek bij uitstek. De vroege rebétika is vooral oriëntaals getint. Dit is niet zo vreemd, omdat deze veelal werd uitgevoerd door vluchtelingen uit Smyrna (het huidige İzmir). Deze vluchtelingen kwamen na de herovering van Smyrna door de Turken vooral terecht in de havensteden Thessaloniki en Athene (Piraeus). De eerste liederen gingen dan ook vooral over de verschrikkingen van het vluchtelingenbestaan. Ontheemding, eenzaamheid en het gemis van geliefden was een geliefd thema in deze hartverscheurende liederen. Rebétika werd meestal door een groep van drie of vier personen (kompanía) uitgevoerd op de baglama’s, het hakkebord (santouri) en de viool.

Later, zo in de jaren twintig en dertig van de 20e eeuw, waren er in de Griekse havensteden vele tekéssen, een soort hasjtenten waar zich mensen van niet bepaald onbesproken gedrag ophielden. Het waren deze stoere macho’s die ervoor zorgden dat de rebétika een ander, minder onschuldig imago kreeg. Deze lieden, ‘mangas’ genoemd, bezongen de roes van de hasj en het heerlijke gevoel dat een snuif cocaïne zou geven. In het Griekenland van de jaren dertig werd dit niet op prijs gesteld. Het rechtse regime van die dagen heeft van alles geprobeerd om de ‘rebetes’ uit te roeien. Tekéssen werden kort en klein geslagen en de muzikanten opgepakt.  De bouzouki neemt in de rebétika een centrale plaats in.

Na de Tweede Wereldoorlog en tijdens de Griekse Burgeroorlog was rebetika populairder dan ooit. Hiervoor had de muziek echter wel een verandering doorgemaakt, waarbij de bouzouki een centrale plaats kreeg. De teksten werden minder ruw en meer acceptabel. Nieuwe artiesten als Sotiria Bellou en Marika Ninou brachten deze stijl van de rebétika, die ook wel de piraeusstijl genoemd wordt.

Katarina Tsiridou was een van de oprichters van de band KOMPANIA. Deze band produceerde twee cd’s, die allebei in de top 10 van de WMCE (Wereldmuziekkaarten van Europa) stonden. De eerste cd, 2012, “KOMPANIA LIVE” no5 en de tweede cd, 2013, “ROUNDTRIP” no7. In 2009 bracht Katarina haar eerste solo-cd uit met de titel “Kismet”, op het “General Music” label en in 2012 een cd met de titel “Opou ki an ise gyrise”, uitgegeven door “Protasis-muziek”. Haar nieuwe cd “Aman Katerina ” kwam uit in december 2015.

Katerina Tsiridou is ook radioproducer en presenteert wekelijks een radioshow over de rebetiko en Smyrneiko genaamd “rebetiki serenata” bij ERTOPEN-radio.