Laden Evenementen
muziek | zaterdag 26 mrt 20:00 - 22:00

26 MRT ’22 – SPRINGTIJ FESTIVAL

Tickets

Onderstaand nummer bevat de tickets voor dit evenement in je winkelwagen. Klik op "Koop Tickets" om bestaande deelnemersinformatie aan te passen en de hoeveelheid tickets aan te passen.
Tickets zijn niet meer beschikbaar

SPRINGTIJ FESTIVAL MET 5 ACTS!

Programma:
20.00 Saverio Rosi + Martijn Comes
20.35 Lukas Simonis
21.10 Hessel Veldman
21.35 Tisa & Livia
22.10 VoltageSpa

Saverio Rosi is de eigenaar van het Discreet Records label. Het label, gevestigd in Amsterdam en Italië, concentreert zich op hedendaagse jazz en electro-akoestische muziek.Rosi werkte samen met Rob Mazurek, Tim Barnes, Gabriele Panico, Martijn Comes, met Attilio Novellino in de band Sentimental Machines, en bassist en componist Jeffrey Roden op zijn laatste album “A Volcanic Volition in Score”.

Martijn Comes is een Nederlandse componist die een bijzondere interesse heeft in klankkarakter in verschillende muzikale tradities, met een bijzondere nadruk op elektro-akoestische compositie.

Hij studeerde in 2004 af aan de academie voor Digitale Communicatie met een scriptie over live stage performance met behulp van digitale media en studeerde Compositie voor Film bij Jurre Haanstra aan het Conservatorium van Amsterdam (2010). Naast lokaal optreden trad hij op en hield hij workshops in Europa en daarbuiten: Athene, Madrid, Valencia, Londen, Parijs, de VS en Canada, en was de mastering engineer voor onafhankelijke labels en artiesten, waaronder Bedouin Records.

Zijn werk voor Carillon ‘EANN’ ging in première in de Sint-Baafskerk in Haarlem en werd in 2017 geselecteerd als openingsstuk van het prestigieuze LE GUESS WHO festival, Utrecht. Daarna schreef hij in opdracht van het Gaudeamus Festival ‘MOTHER’ , een stuk voor de Domkerk Carillon in Utrecht. ‘Radiance, Time’ voor beiaard, tape en elektronica ging op 30/11/2019 in première in opdracht van het Rewire festival. Hij ontving wereldwijde opdrachten van: IO SOUND (ca), Bedouin Records (vae), Bastikaya Tapes (uae), Enmossed recs (usa) Silent Records (usa), Time Symmetric (us), WORM Rotterdam, Moving Furniture Records (nl) , Smikkelbaard (nl), Gemeente Haarlem (nl), Oedipus Brouwerij Amsterdam (nl), Gaudemus Festival (nl), Rewire (nl) en Instituut voor Beeld en Geluid (nl).

Recente samenwerkingen met Giulio Aldinucci, Saverio Rosi, Frans de Waard, Lukas Simonis, Hessel Veldman en hij werkte in het verleden samen met artiesten als Thomas Mohr, Martin Reints, Orphax, Mitchell Akiyama en Twine.

Lukas Simonis is een Nederlandse componist, improvisator en schrijver, voornamelijk actief in experimentele muziek en geluidskunst. Naast zijn carrière als muzikant is hij ook betrokken bij de Rotterdamse avant-garde locatie WORM, runt hij het muzieklab van dit Instituut voor Avantgarde Recreatie en is hij een van de drie mensen die dingen organiseren rond de InstrumentsMakePlay-community.

Lukas Simonis heeft zijn roots als instrumentalist en muzikale ‘activist’ in de industriële muziek en noise rock van de jaren tachtig (Throbbing Gristle, the Residents, Pere Ubu, Sonic Youth en daarbuiten). Als onderdeel van de Rotterdamse jazzbunkerscene (een collectief dat bestond uit heavy-drug-geïnduceerde punkrockers, freejazzers, vroege elektronische muzikanten en pre-postrockcombo’s) ontdekte hij de afgebakende wereld van improvisatie. Ondertussen & daarna speelde hij in bands als Dull Schicksal, Trespassers W, Morzelpronk, AA Kismet, Liana Flu Winks, VRIL, Stepmother, Perfect Vacuum en Coolhaven. Tegelijkertijd was/is hij bezig met het organiseren van concerten, evenementen en films, eerst in de Jazzbunker in Rotterdam later op het Dissonanten festival, het Dissidenten festival, Popifilm, Dodorama, WORM, een multimediaal centrum voor experimentele kunst en tenslotte stichting KLANGENDUM sinds 2013.

Hessel Veldman, musicus, componist en producent. Een vroege fascinatie voor elektronische instrumenten vanaf het begin van de jaren zeventig, in combinatie met een voorkeur voor het zelf schrijven en uitvoeren van extreem eigenzinnige muziek, hebben gezorgd voor een breed palet aan experimentele muziekproducties.
Voor de VPRO produceerde Hessel in 1980 zijn eerste experimentele solo-werk ‘I Can Hear Trumpets?’ Via het eigen beheer cassette label Exart (1982-1995) werden onder allerhande artiestennamen muziekalbums en videoproducties uitgebracht. (o.a. Y Create, Forbidden Photographs, Gorgonzola Legs (vooral live veel actief) en Austin & Kelly). In 1983 kwam tijdens het Holland Festival i.s.m. Willem de Ridder ’Portable Vaudeville’ tot stand. Vier avonden aaneen werd deze sound-poetry show in de Schouwburg van Amsterdam gepresenteerd. Onder de naam FNTC zagen in latere jaren veel experimentele hoorspelen het licht. De jaren negentig stonden in het teken van podium stilte, meditatieve oorspelen, sound-art, radio-art en dark-ambient. En sinds het millennium, na de release van de solo-cd ‘Madadayo’ in 2004, op EE Tapes, treedt Hessel weer regelmatig solo of samen met andere gelijkgezinde artiesten op. In 1999 verscheen de successingle ‘Boezem Ballet’, begin 2020 gevolgd door de overzicht-LP ‘Eigen Boezem’ via Stroom en in het najaar van 2020 verscheen de dubbel-cd ‘EPoX’, een samenwerking tussen Martijn Comes en Hessel Veldman op Bedouin Records. Recent , januari 2022, verscheen het solo album Ymuiden via het label Winter Light.
Sinds 2004 is Veldman werkzaam voor de Concertzender als programmamaker en sinds 2009
ook als coördinator / eindredacteur Nieuwe Muziek, van de afdeling Crosslinks.
In De Pletterij in Haarlem zal Hessel Veldman een exclusief solo concert geven, waarin delen
van Ymuiden te horen zullen zijn.

Tisa & Livia
Tisa N. Herlec
(Rotterdam/Ljubljana) communicates, organizes, writes, performs and creates imaginaries (with sound, voice, in texts and images). Collaboration, processuality and the friction between structures ignite her inspiration. She thinks and practices improvisation, exploring its emancipatory and interactive potentials. Mainly she learns through her multifaceted practice and others that she meets on her streak of communication, collaboration and recurrent exchange. She performs, exhibits, organizes and publishes around Europe, promiscuously, spontaneously and with great joy.
Website: https://tisa.world/     – Instagram: https://www.instagram.com/_tisa_world_/   &

Livia Ribichini an Italian mixed media artist and set designer based in The Netherlands. Her focus is on technology and the interactions between digital and physical spaces. She is founder member of the artistic duo Fulminate based on light art and fffjpg based on noise. Her practise explores a variety of media and technologies: from video format or A/V performances to interactive mixed media installations. She exposed at media art festivals, cultural locations and academic institutes.
Website: www.liviaribichini.com

VoltageSpa het duo VoltageSpa werkt al ruim vijf jaar samen, hun presentaties zijn telkens uniek van lading en karakter en bevinden zich op het breukvlak van dans, performance en muziek.
Het optreden heeft vaak de vorm van een rituele handeling die zich transformeert tot een situatie, – een levende installatie – die de toeschouwer meevoert in een innig spel met tijd en ruimte.

Met Branka Zgonjanin:  beweging , stem,  en Gert-Jan Prins: slagwerk en elektronica.

LIVE-STREAM
De realtime-livestream ticketprijs bepaal je zelf. We vragen een minimumbedrag van €5,00 pp (incl.9% btw). Samen kijken kan, je hoeft in principe maar één keer te betalen maar voel je zeker vrij om per persoon te betalen. Wij kunnen zo de muzikanten een realistische vergoeding bieden én zorgen dat ons programma ouderwets eigenzinnig blijft! Een half uur voor de start van het concert krijg je per email een link doorgestuurd naar de livestream.